ED-elever klara för kemiolympiad

NA:s Björn och Aron är uttagna i svenska landslaget i kemi och tävlar i kemi-OS i Prag i sommar. Tillsammans med NA-eleven Moa har de även vunnit lag-SM i kemi. Grattis!

Aron, Moa och Björn

Natureleverna Björn och Aron från ED har kvalificerat sig till sommarens kemiolympiad i Prag i juli. ED-eleverna utgör halva svenska landslaget då Sverige får skicka 4 stycken representanter till kemitävlingen, ytterliger två elever ansluter landslaget från Lidköping samt Göteborg.

Kemiolympiaden firar 50-årsjubileum i år och återvänder just till Prag där tävlingarna hölls för första gången för 50 år sedan. Deltagandet i år beräknas till runt 80 länder från hela världen. För ED:s naturelever väntar nu ett träningsläger på Chalmers i Göteborg i juni, för att sedan tävla i kemins Olympiska Spel i Prag under perioden 19-29 juli.

Elever från ED har med jämna mellanrum lyckats nå det svenska kemilandslaget och därmed fått tävla i kemiolympiaden, dock är det ovanligt att två elever gör det samma år. Noterbart är att ED-eleverna även vann skolornas lagpris i Kemiolympiaden detta år. I lagdelen tävlar man tre elever tillsammans och där tävlade Aron och Björn tillsammans med ED-eleven Moa.

En ytterligare intressant notis är att Björn även lyckades kvalificera in sig i motsvarande landslag till Biologiolympiaden. Trots att Björn var första ED-elev någonsin med denna bedrift tvingas han avstå, då en och samma elev inte får medverka i flera olika olympiader samma år.

Här kan du läsa mer om kemiolympiaden >>länk till annan webbplats