ED representerar Sverige i robotvärldsmästerskap i Frankrike

Sedan månader har ED Robotics, Erik Dahlbergsgymnasiets robot-team, förberett sig att delta i Robocupfederations kvalificeringstävling för juniorer i Linköping och nu under helgen vecka 13 stod det äntligen klart: ED Robotics tar sig vidare till världsmästerskap och representerar därmed Sverige, Jönköping, men framförallt Erik Dahlbergsgymnasiet i en av världens största robottävlingar Robocup 2023 - Bordeaux.

Grenen som ED Robotics anträtt i heter Rescue Maze. Den går ut på att bygga en robot som ska kunna navigera sig i okänt territorium samt, med hjälp av bild och färg igenkännings tekniker, kunna identifiera färger och bokstäver som den sedan lämnar ett Rescuekit till. Det verkliga scenariot består av en olycka som inträffat, där man skickar in robotar som identifierar skadade och lämnar ett första hjälpen kit.

- Vi hoppas att projekt som dessa väcker intresse för robotik hos fler elever på Erik Dahlbergsgymnasiet berättar eleven Arend Petzold, medverkande inom ED Robotics.

ED Robotics långsiktiga vision är att forma framtidens innovatörer i en inkluderande miljö samtidigt som att integrera ED Robotics till en betydande del av skolan, som främjar elevers utbildning och innovationer utöver det vanliga.

På bilden ser ni från vänster Leopold Grinnemo, Arend Petzold, Markus Friberg och Lukas Hirsch.