Jönköpings kommun

Tre ED-elever vann Wallenbergs fysikpris 2024!

Tre elever som tittar in i kameran och ler.

Axel, Leopold och Lucas vann Wallenbergs fysikpris 2024 som bästa skollag! I årets tävling deltog 65 skolor och cirka 500 elever runt om i Sverige. Värt att nämna är att Leopold hade Sveriges bästa resultat med endast ett fel i kvalificeringstävlingen. Riktigt imponerande och ett stort grattis till vinsten!

Wallenbergs fysikpris är en fysiktävling som anordnas av Svenska Fysikersamfundet med ekonomiskt stöd från Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond. Tävlingen riktar sig till elever i årskurs 2 och 3 på gymnasiets naturvetenskaps- eller teknikprogram (eller annat program med fysik).

Nu önskar vi Leopold och Lucas ett stort lycka till i mars under Fysikveckan i Göteborg där de tävlar individuellt för att få representera Sverige i Europa- och Världsfinalen!